Anmeldelse: The Horseman (2008).

The Horseman (2008).
Tagline: "He can't bring his daughter back, but he can send her killers to hell"
Set d.29/05-11
Runtime: 96 minutter.
Se også: 'Dead Man's Shoes' (2004), '8MM' (1999), 'Death Sentence' (2007).

'The Horseman' er et australske bud på en "Vigilante" film med en sørgende far som omdrejningspunktet. Disse selvtægtfilm er  en sub-genre Ingmar Bergman nærmest opfandt med 'Jungfrukällan' - bedre kendt som 'The Virgin Spring' i 1960. 'The Virgin Spring' var f.eks grundlaget for Wes Cravens berygtede exploitation film 'The Last House on the Left' 12 år senere og Charles Bronsons 'Death Wish' fra 1974 fik Vigilante-genren ud til det brede publikum. Præmissen i denne type film er at en far (som regel er han skilt eller enkemand) mister sin kone, søn og/eller datter på grund af nogle individers kriminelle handlinger. Tynget af sorg og med intet at miste tager han loven i sine egne hænder og begynder et brutalt togt mod dem der har gjort hans kære fortræd. Aussierne lavede i 1979 en sådan film, med klassikeren 'Mad Max' - hvordan går det i 2008?

I 'The Horseman' er skadedyrsbekæmperen Christian (en sand tour de force af forholdsvis ukendte Peter Marshall) vores ensomme far der sørger over sin datters nylige død. Da han er mest deprimeret og selvmordstruet modtager han en pakke anonymt med posten. Pakken indeholder en pornofilm, der viser hans dybt narkopåvirkede datter blive gruppe-"voldtaget". Han finder adressen til porno-distributøren og inden længe ser Christian rødt og går i "Charles Bronson-mode", iført kedeldragt og bevæbnet med en yderst dødbringende værktøjskasse.

Intet at miste...andet end morgenmad.

Det er ikke ligefrem originalt, men til gengæld er film (ligesom vores hovedperson) uhyre effektiv. Dette er Steven Kastrissios spillefilmsdebut og det er ikke mange steder det skinner igennem. 'The Horseman' er nemlig grum, solid underholdning og noget af en rutchebanetur. Der bliver budt op til dans med god, gammeldaws ultravold når Christian sætter jagten ind på de brutale gerningsmænd. Den manuskriptmæssige spidsfindighed der gør 'The Horseman' lidt mere interessant end man umiddelbart regner med er at offeret, datteren, måske ikke er så uskyldig og rosenrød som man ellers er vandt til i denne slags film. Det faktum giver faderens handlinger et lidt andet skær og langt hen af vejen ved man ikke rigtig hvor man har ham henne - er Christian vores helt eller er han en mand der er blevet komplet sindssyg af sit tragiske tab af sin (måske) uskyldige datter?

Det er ikke kun skadedyr der bliver udryddet.
Resten af filmen er dedikeret til tortur (heldigvis ikke så udpenslet, som set så mange gange før) og brutale nævekampe. Der bliver ikke lagt fingre imellem når vores hovedperson ser rødt og de hårde nærkampe af filmet effektivt og intenst. Blod, spyt og tænder sprøjter til alle sider og fra alle tænkelige vinkler. Kampene emner af vrede og kampen om overlevelse. Det er ikke smukt men beskidt og realistisk - selvom Christian måske kan tåle lige vel rigeligt håndmadder. Når blodrusen har lagt sig kan man desværre ikke lade være med at side tilbage med en følelse af at film havde været bedre, hvis instruktøren havde brugt lidt mere tid på at give historien mere dybde og ikke mindst udvikle på det sparsomme karaktergalleri. Kastrissios har udtalt at det originale cut af filmen var på 2 en halv time, et cut der giver meget mere kød på historien og karaktererne. Jeg så meget gerne et Directors cut af 'The Horseman' men tvivler på at vi nogensinde får det at se. Indtil videre må vi leve med 'The Horseman' i sit nuværende cut og det er slet ikke så ringe endda! Hvor undertegnede syntes af 'Taken' fra samme år, med Liam Neeson, var en middelmådig omgang sødsuppe er 'The Horseman' en hardcore omgang knosuppe.