Anmeldelse: Opstandelsen (2010).

Opstandelsen (2010).
Tagline: "Herren kender til din synd"
Set d.06/06-11
Runtime: 50 minutter.
Se også: 'Night of the Living Dead' (1968), '[Rec]' (2007), Zombi 2 (1979).

Den danske kortfilm 'Opstandelsen' bringer zombiernes rædsler ind i Guds eget hus. Simons tre søskende samles til hans begravelse, men det varer ikke længe, før helvede bryder løs. De døde rejser sig fra deres grave, og de tre søskende må flygte ned i den mørke kælder under kirken. Her må de samle alle deres kræfter, inden de skal stå ansigt til ansigt med horden af zombier i en brutal og bloddryppende kamp om at undslippe Guds hus i live.

Det er ikke tit man løber ind i et dansk forsøg på at lave en zombiefilm, og med 'Opstandelsen' in mente er det måske også meget godt. Den unge instruktør Casper Haugegaard har skrevet, klippet, produceret, instrueret (ikke bare low-budget men no-budget) filmen og det er bestemt ikke viljen der har fejlet noget. Til gengæld falder filmen desværre igennem på det tynde plot og skuespillernes (som højst sandsynligt består af venner og bekendte) teatralske overspil. Lyd, lyssætning og kameraarbejdet kunne man også ønske sig meget mere af for 'Opstandelsen' er et stilstudie i hvordan man ikke skal filme med et håndholdt kamera. Stort set alle chase-scener er helt utroligt rystede og mørke, og det kan være svært at kunne finde hoved eller hale i noget af det kameraet (ved et tilfælde?) har fanget. Det virker som om man har prøvet at genskabe noget af vildskaben fra de to spanske [Rec] film fra 2007 og 2009 og det forsøg lykkedes desværre kun alt for få gange i filmens action-scener. Og når det kommer til den ringe lyssætning har jeg forståelse for, at det kan være svært at oplyse en krybekælder med 2 til 3 cykellygter, men vi skulle jo gerne kunne se hvad der foregår i det endelige resultat?

Der blev brugt omkring 15 liter teater-blod til produktionen af 'Opstandelsen'.

Heldigvis virker gore-effekterne langt bedre end resten af filmen og 'Opstandelsen' byder på et par meget velfungerende og opfindsomme aflivninger. Her skinner de involveredes kærlighed til genren og entusiasmen virkelig igennem! Det pynter gevaldigt på en ellers noget rodet og tynd oplevelse. Vi kan håbe på at Casper Haugegaard en dag vender tilbage med flere penge på lommen og en lidt mere professionel tilgang til håndværket, for vi savner noget nyt blod på den danske horror-scene.

Endelig lidt lys i de alt for mørke omgivelser.

Danmark har nemlig ikke den mest imponerende historik, når det kommer til reelle genre-film. Det kan ikke være rigtigt at vi skal stille os tilfredse med de samme hverdagsdramaer og kiksede komedier hver eneste gang en ny dansk film bliver slået op. Slet ikke når man tænker på hvor godt vores skandinaviske naboer er med på beatet. Dennis Jürgensen's havde en finger med i spillet da 90'erne bød på nogle helt fine bud på horror-film i form af 'Sidste Time' (1995) og 'Mørkeleg' (1996). De danske filmmagere havde fået blod på tanden, efter Ole Bornedal's mesterværk 'Nattevagten' så dagens lys i 1994, til storslåede anmeldelser og internationalt potentiale. Lars von Triers 'Riget' fra samme år fortjener også et kip med hatten. Den positive udvikling begyndte desværre hurtigt at gå i forrådnelse og slut 90'erne bød på jammerligheder som Shaky González's 'Nattens Engel' (1998) og  Thomas Bo Larsen filmen 'Flænset' fra 1999. Der har været jævne forsøg på at få lidt liv i genren igen med f.eks 'Midsommer' (2003), 'Kollegiet' (2007) og 'Bag Det Stille Ydre' (2005), men ingen af dem med den helt store succes. 'Antichrist' (2009) fik os lidt på rette vej, men vi venter altså stadig på den helt store opstandelse...