3. feb. 2012

Anmeldelse: The Human Centipede 2 [Full Sequence].

Årgang: 2011.
Tagline: "100% Medical Inaccurate".
Medie: DVD.
Set på: Projektor.
Runtime: 87 minutter.
Udgiver: IFC Midnight.
Link til filmen på
IMDB.
Se også: 'The Human Centipede [First Sequence]' (2009).

Anmeldt af Jesper Pedersen.










Martin Lomax er en midaldrende stakkel af en mand, som endnu bor hos sin mor. Hans incestuøse far sidder i fængsel, og det giver moderen tydeligt udtryk for, at hun bebrejder sin søn. Martins eneste trøst i livet er en skolopender, han holder i et terrarie i stuen, samt filmen 'The Human Centipede [First Sequence]'. Den fiktive dr. Josef Heiter og hans forsøg udi menneskelige skolopendre bliver en besættelse for Martin, som via sit job som nattevagt i et parkeringshus bortfører tolv personer til en snavset lagerhal. At Martin ikke ejer hverken tålmodighed, de rette redskaber eller den kirurgiske erfaring holder ham ikke tilbage for at skabe en menneskelig skolopender endnu mere ambitiøs end dr. Heiters.


Normalt når jeg skriver en anmeldelse, ser jeg filmen mindst to gange. Men ikke denne her! Syv vilde heste kunne ikke få mig til at gense Tom Sixs 'The Human Centipede 2 [Full Sequence]' - og desuden er filmen stadig ganske frisk i erindring. Med andre ord: jeg glemmer den aldrig! Hvor forgængeren overraskede ved at være meget lidt udpenslende er efterfølgeren en ulækker farvelade af blod, sved og tårer… lort, savl, fostervand og så videre. Kan man forlige sig med præmissen om, at mennesker sættes sammen mund-til-røv, kan man også se 'The Human Centipede [First Sequence] (2009)', for der sker ikke mere, end man selv havde forestillet sig. Forfatteren og instruktøren Tom Six har da også udtalt, at han brugte etteren til at få publikum til at acceptere præmissen, mens han hele tiden havde planer om en mere explicit toer. Dr. Josef Heiter var menneskelig i den forstand, at han bedøvede sine nøje udvalgte forsøgspersoner, inden han skar deres baller op og syede dem fast til hverandres kinder. Martin derimod bruger et koben til at slå sine tilfældige ofre bevidstløse, men alligevel vækkes de af smerte, da han begynder at file med sin rustne brødkniv og fastgøre med hæfteklammepistol. Alle der ser 'The Human Centipede 2 [Full Sequence]' vil (forhåbentligt) blive meget, meget frastødt af filmen.
Bed til, du aldrig får dette blik af en psykopat!
Ser man bort fra alt det klamme, er filmen særligt interessant på tre punkter. Først og fremmest; den metatekstualitet der ligger i Martins fascination af en horrorfilm, hvis sequel han selv er hovedpersonen i. Det er set før, blandt andet i 'Book of Shadows: Blair Witch 2' (2000), hvor en gruppe unge inspireres af 'The Blair Witch Project' (1999) til selv at filme en dokumentar. Som ordinær spillefilm forstærker 'Book of Shadows: Blair Witch 2' forståelsen af sin forgænger som dokumentation af virkeligheden, mens det med 'The Human Centipede' forholder sig lige omvendt. Når Martin ejer den samme dvd-udgave af 'The Human Centipede [First Sequence]', som vi kan købe i vores virkelighed, vil vi naturligt tænke fakta frem for fiktion. Der er flere elementer i filmen, som rykker på vores forestilling af, hvad der er virkelighed og påfund, men dem vil jeg lade være en overraskelse.
Det er vigtigt at have nogle gode forbilleder!
Dernæst er det interessant, at man efter at have indspillet filmen i farver har valgt at konvertere den til sort/hvid i postproduktionen. Det er i mine øjne ganske fornuftigt at holde Martins voldsomme udskejelser i gråtoner, da det øger fokus på lemlæstelsen fremfor kropsvæskerne, samt karaktererne; Martins runde, blege korpus og de nøgne, sammensatte stakler i den menneskelige skolopender træder tydeligt frem i de mørke rum. Takket være gråtonerne, får filmen desuden en kunstnerisk og seriøs fremtoning, som står i skarp kontrast til den absurde handling. Sidst men ikke mindst er filmens altoverskyggende hovedperson, Martin Lomax, et vældigt interessant bekendtskab. Skuespilleren Laurence R. Harvey er et nyt ansigt i filmens verden, men et der vil blive husket mange år fremover. Hans præstation som den stumme særling er meget autentisk; dels fordi han er dygtig, dels fordi han ikke har skullet sidde adskillige timer i sminken inden optagelse. Han er en yderst utiltalende mand, som dog må besidde en enorm mænge selvironi for at kunne medvirke i en film som 'The Human Centipede 2 [Full Sequence]'.
Hmm, der sidder lige et par fortænder i vejen!
Da Martin i filmens sidste og absolut værste tredjedel tvangsfodrer forenden på sin menneskelige skolopender, fodrer hele rækken med afføringsmiddel og voldtager bagenden, mens han spytter og sluger sit spyt igen, vendte min mave sig, og jeg var så tæt på at kaste op, at jeg måtte gemme mit hoved bag sidekammeraten og skrige "Ad!" for at minde mig selv om, at det hele bare var en film. Men selvom jeg ikke har lyst til at gense denne film, glæder jeg mig alligevel en smule til den afsluttende del af trilogien, som skaberen Tom Six allerede har annonceret. 'The Human Centipede 2 [Full Sequence]' starter bogstaveligt talt, hvor den første film sluttede, da Martin Lomax sidder og ser rulleteksterne, og 'The Human Centipede 3 [Final Sequence]' vil på samme måde tage tråden op fra sin forgænger og dermed give trilogien en skolopender-agtig fremtoning. Jeg er spændt på at se, i hvilken grad Tom Six vil gøre brug af metatekstualiteten, og ikke mindst hvordan i alverden han har tænkt sig at gøre tre'eren endnu klammere end de to første film. For det har han lovet!

Score:



6 kommentarer:

  1. Tak for en god anmeldelse!

    Jeg synes også det er interessant at Six gør seeren til en del af en human centipede; Martin ser en film og udfører dens syge handlinger, vi ser Martin og... ja, det er så spørgsmålet hvad vi gør med det, der bliver tvunget ned i øjnene på os. :)

    mvh
    Jesper

    SvarSlet
  2. Tak for det, Jesper!
    Det er bestemt interessant og hører lidt med til den metatelstualitet, jeg nævner i anmeldelsen. Personligt prøver jeg at glemme alt det, jeg har set, Martin foretage sig ;)

    SvarSlet
  3. Jeg så den lige i dag, lige blevet færdig med den for mindre end en halv time siden... det sidste du nævner fik mig faktisk til at kaste op i mindre grad... Forhelvede da hvor er det klamt og vedderstyggeligt... og den baby der bliver mast til sidst... Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv lige nu!

    /Dennis

    SvarSlet
  4. den er ret sjov, det kommer vel an på hvordan hvordan man ser den. da jeg så den i Cinemateket morede den ene halvdel sig ret godt, og den anden halvdel lignede nogen der havde været død også genoplivet et par gange undervejs. bagefter over hørte jeg en dame sige til sin ven/kæreste hvorfor nogen dog kunne finde sådan noget sjovt, hvortil han mente det var en facade for at virke sej. jeg synes virkelig at den er sjov.

    SvarSlet
  5. Jeg synes filmen sku have været i farver. Blev vildt skuffet over den var i sort hvid. Måske mest fordi at jeg synes ikke gyserfilm er uhyggelige eller klamme i sort hvid.

    SvarSlet