Anmeldelse: The Town That Dreaded Sundown.

Medie: Bootleg-DVD
Set på: 40” LED
Udgiver: ZDD Visual Media
Link til filmen: IMDB
Se også: 'Zodiac' (2007), 'To Catch A Killer' (1992), 'The Hunt for the BTK Killer' (2005)

Anmeldt af Claus Reinhold.

Året er 1946, og i grænsebyen Texarkana er man begyndt at komme sig i kølvandet på Anden Verdenskrig og opsvinget er så småt begyndt, både arbejds- og salgsmæssigt. Men da et ungt kærestepar en stille aften holder ind på en øde rasteplads dukker en maskeret mand pludselig op og overfalder og terroriserer det unge par. De slipper levende derfra, men kan ikke give det lokale politi brugbare oplysninger.  Snart slår den maskerede person til igen og begynder for alvor at terrorisere indbyggerne i dette, ellers så fredelige, samfund. Panikken breder sig hurtigt og det lokale politi står uden spor af gerningsmanden, som efter det andet mord, får tilnavnet The Phantom Killer, baseret på de signalementer de overlevende har givet, om at den mystiske morder er iført en hvid stofpose over ansigtet. Viceinspektør Ramsey står for opklaringen af sagen, men da politiet er helt uden spor og drabene fortsætter, spreder panikken og frygten sig yderligere i byen. Folk er blevet bange for at færdes ude efter solnedgang og indbyggerne køber pistoler og ammunition i stor stil, ligesom de barrikaderer deres hjem af frygt for den ukendte The Phantom Killer. Det bliver hurtigt klart, at Ramsey ikke kan opklare sagen på egen hånd så politiet indkalder den berømte Texas Ranger, JD Morales, der har stor erfaring i denne type sager, til at stå i spidsen for den intense menneskejagt. Men selv hans talenter ser ud til at blive sat på prøve, idet den mystiske Phantom Killer aldrig efterlader et eneste spor.

’The Town That Dreaded Sundown’ er inspireret af virkelige begivenheder, nærmere betegnet sagen om The Texarkana Moonlight Murders, der udspillede sig i 1946, hvor The Phantom Killer hærgede Texarkana, Texas og Arkansas. Han overfaldt otte mennesker hvoraf fem døde, men ligesom The Zodiac, der 26 år senere begyndte sine myrderier i San Fransisco, er The Phantom Killer aldrig blevet pågrebet eller identificeret, og sagen er den dag i dag stadig uopklaret. Det at filmen er baseret på virkelige begivenheder, samt ligheden med Zodiac sagen, gør ’The Town That Dreaded Sundown’ til en slags low-budget 70'er pendant til David Finchers mesterlige film. Blandt andet gives der også her lige så meget opmærksomhed til morderens natlige ugerninger, som der gør til selve efterforskningen med alle sine løse ender og manglende spor, som efterforskerne konstant klør sig i håret over. At The Phantom Killer aldrig blev pågrebet, samt den manglende konklusion til sidst, hjælper også med til at give filmen og historien en følelse af mystik og usikkerhed, præcis som i førnævnte ’Zodiac’.
Måske lurer han stadig derude.
Instruktøren Charles B. Pierce, lavede i 1972 ’The Legend of Boggy Creek’ som udspillede sig som en pseudo dokumentar, og denne stil fortsætter han i ’The Town That Dreaded Sundown’. I åbningsscenen fortæller en alvorlig stemme i en voice-over hvor vi befinder os, dato, årstal osv., lidt i stil med åbningsscenen i ’The Texas Chainsaw Massacre’ (1974), og filmen igennem vender voice-over stemmen tilbage for at opdatere publikum. Ser man bort fra pseudo dokumentar-etiketten, så bevæger filmen sig genremæssigt i krimi universet, men den har nogle helt væsentlige horror elementer, som man normalt ikke finder i inden for krimi genren, nemlig det at instruktøren, som tidligere nævnt, helt bevidst bruger meget tid på morderen og dennes jagt, tortur og mord på sine ofre. Derudover emmer filmen af ubehagelig atmosfære og stemning i scenerne hvor The Phantom Killer forfølger sine ofre. Disse to elementer er ren horror, smeltet sammen med en klassisk kriminal historie, og dette fungerer rigtigt godt. Men til trods for disse positive egenskaber, er den bestemt ikke fejlfri. I særdeleshed er instruktørens beslutning om at indarbejde små humoristiske scener og elementer i historien, helt forfejlet og det kiksede forsøg på humor hæmmer den ellers så alvorlige tone kraftigt. Disse scener med malplaceret komik involverer hovedsageligt politifolk, der enten er dummere eller mere fjollede end loven tillader, og læner sig op af noget der ville passe bedre ind i en Gøg og Gokke film.
Texas Ranger JD Morales har gerningsmanden på kornet.
Skuespillerpræstationerne er som man kan forvente for en b-film fra 70’erne, og varierer fra standard til under middel. Dog er der to som skiller sig særligt ud. Nemlig den viljestærke Texas Ranger, JD Morales, som spilles af skuespillerveteranen Ben Johnson, som giver både troværdighed og autoritet til karakteren og filmen. Han har blandt andet også medvirket i ’The Wild Bunch’ (1969), ’The Getaway’ (1972) ’Terror Train’ (1980) og ’Cherry 2000’ (1987) og sågar vundet en Oscar statuette for sin birolle i ’The Last Picture Show’ (1971). Sidste er der Bud Davis der spiller selveste The Phantom Killer. Han gør det fremragende og giver morderen en yderst skræmmende og brutal fremtoning.
I øvrigt er den hvide stofpose som The Phantom Killer bærer over hovedet, så meget lig den som Jason Voorhees bærer i ’Friday the 13th Part 2’ (1981), at man skulle tro Steve Miner og manuskriptforfatterne har ladet sig inspirere af sagen om The Texarkana Moonlight Murders. I øvrigt er instruktøren, Charles B. Pierce, selv med i en cameo, som en småtbegavet politimand ved navn Benson.
The Phantom Killer - hvem gemmer sig bag den hvide stofpose?
’The Town That Dreaded Sundown’ er overordnet set en underholdende b-film om jagten på en morder. Filmens store force er uden tvivl de stemningsmættede scener med The Phantom Killer der i ly af natten er på jagt efter sit næste offer, men desværre hæmmes filmen af et til tider slæbende tempo, for mange svagt tegnede karakterer og unødvendig komik. Men er man til krimi blandet med horror, film baseret på virkelige mordsager eller finder man generelt bare slidte 70’er exploitation film tiltalende, så er den ellers så svært tilgængelige ’The Town That Dreaded Sundown’ absolut indtil flere gennemspilninger værd. Det skal nævnes at filmen ikke har fået en officiel DVD eller Blu-ray udgivelse. Den anmeldte udgave er en bootleg DVD, købt gennem det engelske undergrundsselskab, ZDD Visual Media, som sælger DVD-R kopier udelukkende med sjældne, uudgivne eller out-of-print film. Selve filmen står i øvrigt rigtigt flot, alderen taget i betragtning, og kommer i anamorfisk widescreen med filmens originale 2.35:1 format.