27. apr. 2012

Anmeldelse: Nattens Engel.

Årgang: 1998.
Tagline: "Sove om dagen og spise piger om natten."
Instruktør: Shaky González
Runtime: 83 minutter.
Medie: DVD.
Set på: 40” LED.
Udgiver: Nordisk Film.
Link til filmen: IMDB.
Se også: 'Desperado' (1995), 'From Dusk Till Dawn' (1996), 'John Carpenters Vampires' (1998).

Anmeldt af Claus Reinhold.

 






Den unge Rebecca (Maria Karlsen), kæresten Mads (Tomas Villum Jensen) og deres veninde Charlotte (Mette Louise Holland) ankommer til et stort gammelt gods som Rebecca har arvet fra sine bedsteforældre. Den unge trio tilbringer deres første nat på godset med at drikke øl, ryge smøger, høre musik og læse højt fra et af Rebeccas arvestykker, bogen ”Nattens engel”. Her læser hun om sin tip-tipoldefar, Rico Mortiz, der var vampyr, men som forsvandt sporløst. Første historie som Rebecca fortæller, foregår i 1800-tallets København hvor en ung kvinde er fundet død og med bidemærker på halsen. Blandt borgerne hersker der en lynch-stemning og borgmesteren beslutter sammen med en smed og den unge, uprøvede præst Rikard (Christian Grønvall) at begive sig ud i Københavns gader om natten for at dræbe vampyren. Men det bliver skæbnesvangert for dem alle, dog særligt for Rikard. Den næste historie handler om Tim (Dennis Dean) og hans lille gruppe af kriminelle eksistenser (Mads Mikkelsen, Kenneth Carmohn, Anette Toftgaard og Lenny Stjernelund) der med pistoler og oversavede jagtgeværer, forsøger at standse Rico og hans blodhungrende håndlangere. Den sidste historie fortæller om den neurotiske kvinde Marie (Karin Rørbech), som opdager at det ikke er kæresten Alex (Ulrich Thomsen) som hun er gravid med, men derimod vampyren Rico. Sammen med den sydamerikanske præst Esiah Garcia (Hector Vega Mauricio), som er kommet hende til hjælp efter at Gud har talt til ham, får hun held med at standse Rico… så længe det varer. For da Rebecca, Mads og Charlotte bevæger sig ned i kælderen under godset finder de en kiste indeholdende hvad der ligner et flagermusskelet…


’Nattens Engel’ er Danmarks første vampyrfilm. Den så dagens lys i 1998 og bag den stod spillefilms debutanten Shaky González, der netop var blevet færdiguddannet på Den Danske Filmskole. Nu er genrefilm noget af et særsyn her i landet, og når man har set ’Nattens Engel’ skulle man heller ikke tro den var lavet af en tidligere elev på Filmskolen, hvor europæisk film og instruktører som Kieslowski og Tarkowskij står listet øverst i pensum. Derimod står det klart for enhver, at Shaky González er meget inspireret af Robert Rodriguez’ ’Desperado’ (1995) og ’From Dusk Till Dawn’ (1996). Dette har han dog heller aldrig har lagt skjul på - han fik nemlig idéen til ’Nattens Engel’ efter han havde set ’From Dusk Till Dawn’ i biografen og sagde derefter ”Hvorfor laver vi ikke vores egen vampyrfilm?” Som sagt så gjort og to år senere kunne det danske biografpublikum så nyde resultatet på det store lærred.
Borgmesteren, smeden og præsten Rikard på selvtægts mission.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har en forkærlighed for ’Nattens Engel’ – ikke fordi den er en fremragende film, for det er den ikke, men fordi den er et af de få rigtige forsøg på at lave en kvalitets genre-spillefilm herhjemme, og det skal Shaky og co. have stor ros for. Samtidig er den en god og underholdende omgang vampyr-action med masser af blod, skuddueller og humor, der på intet tidspunkt tager sig selv hverken alvorligt eller højtideligt. Dette understreges også i González’ mange hilsener til sine egne genre favoritter. For udover inspirationen fra Robert Rodriguez og ’From Dusk Till Dawn’, så låner González også flittigt fra andre genrefilm, hvilket i min bog ikke nødvendigvis er negativt, og det fungerer da også ganske fint i ’Nattens Engel’. Den første historie der som nævnt udspiller sig i 1800-tallets København, emmer af gammel Hammer-produktion med lige dele gotisk stemning, rococo interiør, kapper, høje hatte og smalle brostensbelagte gader, kun oplyst af det flammende skær fra en lanterne. Historien om Marie og hendes ufødte barn er uden tvivl inspireret af Roman Polanskis ’Rosemary's Baby’ (1968) og beretningen om Tim og hans skydegale venner tager sit udgangspunkt i både Rodriguez’ og John Woos action universer. I historierne om Marie og Tim er der ligeledes flere billeder der er direkte planket fra ’Desperado’ og ’From Dusk Till Dawn’. Filmens grand finale - den store slutsekvens som ikke skal røbes her - synes som et kærligt nik til gyser klassikeren ’Fright Night’ (1985).
Et klassisk Robert Rodriguez skud.
Skuespillet er ikke noget man skal tage alt for alvorligt og skuespillernes præstationer går fra at være overspillet og teatralsk til cool og alvorligt, hvilket et eller andet sted går fint hånd i hånd med genren og den b-films stemning der omgiver filmen. Men også her har González ladet sig inspirere og således kan man bl.a. se at Ulrich Thomsens karakter, Alex, er en dansk pendant til George Clooneys Seth Geko fra ’From Dusk Till Dawn’ og til karakteren Rico Mortiz, spillet af et af dansk films bedste ansigter, Erik Holmey er der blevet skelet til Christopher Lee. Heldigvis kan man med al tydelighed se at González’ blodsprøjtene drengerøvsfilm har givet plads til at skuespillerne kan have det sjovt og boltre sig på en måde de normalt ikke får lov til i dansk film.
"Everybody be cool. You, be cool."
Som den low-budget film ’Nattens Engel’ er, har den selvsagt også en hel del fejl og mangler, hvoraf den største er klippe tempoet. Action sekvenserne, som der er en hel del af, er simpelthen klippet for langsomt, således at tempoet bliver en anelse for slæbende, hvilket hæmmer de ellers så fine action scener. Samtidig fungerer det desværre heller ikke altid optimalt når González vælger at krydre den musikalske lydside med tonerne fra sen-90’ernes unge rockbands så som Strawberry Slaughterhouse, Psyched Up Janis og Diva, samt alderspræsidenterne D-A-D. Desværre er disse valg af rockbands nok truffet i håb om at lokke endnu flere unge publikummer ind i biograf mørket og dermed kunne sælge flere biletter. Men det er synd og skam at man har valgt denne løsning, for faktisk er det kun Psyched Up Janis og deres nummer ’Evil Beauty’ der fungerer optimalt, idet nummeret er med til at skabe en stemningsmættet samhørighed mellem lyd- og billedsiden. Derimod er Søren Hyldgaards flotte og stemningsmættede score et af filmens helt store forcer. Det er både klassisk, symfonisk, romantisk og isnende koldt på én og samme tid og passer fantastisk godt til den flotte fotografering begået af Jacob V. Kusk.
Erik Holmey i rollen som Rebeccas tip-tipoldefar, vanpyren Rico Mortiz.
Alt i alt er ’Nattens Engel’ en fin lille omgang horror-action, som man kan nyde uden at skulle tage sig selv, eller filmen alvorligt. Det er ren underholdning González leverer i sin debutfilm, der emmer af entusiasme og ubetinget kærlighed til genrefilm. Den bliver aldrig rigtig uhyggelig, men det gør ikke noget, der er nemlig rigeligt med guns, blod, flagermus, action, humor og minsandten også lidt nøgenhed, og ser man filmen gennem de rigtige b-films briller, så er den en ganske god oplevelse.

Score:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar