3. apr. 2012

Interview: Film skal være larger than life - en snak med instruktør Shaky González.

Danmarks genrefilminstruktør no. 1, den filmskoleuddannede Shaky González, står bag film som ’Nattens Engel’, ’One Hell of a Christmas’ og ’Pistoleros’. Hans film skiller sig kraftigt ud fra massen af danske film som hovedsageligt består af socialrealistiske dramaer og fjollede komedier. Men ud over at skrive, instruere og producere, er han også initiativtager til kortfilms-konkurrencen Movie Battle, og da dette års konkurrence, med temaet supernatural horror, løber af stablen i denne måned, fik Sørensen Exploitation Cinema en snak med Shaky González.




Hej Shaky og velkommen til Sørensen Exploitation Cinema. Lad mig lægge ud med filmkonkurrencen Movie Battle, som jo står for døren. Du er jo ophavsmand til Movie Battle, men hvad fik dig til at starte konkurrencen, og hvad ligger der til grund for den?

- En håndfuld venner og jeg havde længe haft en lille filmklub hvor vi nørdede en masse genrefilm og der snakkede vi altid om skøre ideer til nogle fede genre film man kunne lave osv. Så en dag foreslog jeg at vi skulle gøre noget ved det i stedet for bare at snakke om det. Alle kan jo nu om dage skaffe et kamera og komme til at klippe sin film. Det er ikke ligesom 80’erne hvor jeg rendte rundt og klippede direkte i et VHS kamera. Så det syntes de fleste var en super idé og gik straks i gang med at skyde en kortfilm. Der var dog, som altid, et par stykker som kun blev ved snakken og de snakker stadig den dag i dag - sådan vil det altid være.
Den første Movie Battle var i 2004. Den blev holdt vi hjemme hos en af mine venner i Hvidovre, da han havde den største stue og temaet var action-komedie på max fem minutter.  Det kom der otte sjove kortfilm ud af. Det blev til en super sjov aften hvor vi pressede over 50 mennesker ind i lejligheden og så filmene på en projektor. Vi havde allerede dengang dommere på som var skuespillere og filmfolk fra branchen.

Så man kan sige at Movie Battle oprindeligt var et opgør med/eller en udfordring til alle dem som aldrig selv producerede noget, men som blot kritiserede dansk film?

- Ja, det kan man faktisk godt sige. De fleste er dog heldigvis kommet ret langt i dag og har produceret gode novellefilm og medvirket i mange etablerede produktioner. Og selvom alle har en lille genre-nørd skjult i maven, så har de lavet lidt mere “realistiske” historier, da det er den eneste måde hvorpå man overhovedet har en chance for at få støtte her i Danmark.

Senere har konkurrencen jo vokset sig større i takt med der kom flere og flere tilmeldte film, men hvad er det grundlæggende der lægges vægt på ved Movie Battle når filmene skal udvælges og bedømmes – er det historien og idéen eller er der også andre elementer som f.eks. det tekniske, skuespillet etc.?

- Ja som sagt så startede det med 50 mennesker i en lejlighed i Hvidovre og anden gang blev det 100 mennesker i en ungdomsklub i Hvidovre, tredje gang var det i nogle større lokaler i Vanløse, hvor vi blev over 400 mennesker. Og nu er det CPH PIX i Palads bio med over 20 tilmeldte film. Vi har tre hovedpræmier og det er bedste film og bedste skuespiller som bedømmes af fem dommere fra filmbranchen, og så er der publikumsprisen, hvor publikum vælger deres bedste filmoplevelse den aften. Dommerne vælger først og fremmest ud fra den bedste historie, idé og skuespil. Teknik er sekundær.

I 2007 blev endnu en Movie Battle afholdt og denne gang var der 70’er tema på programmet. Her lavede du (ene mand har jeg hørt) kortfilmen ’Tony Venganza’ og i 2010 var temaet post-apokalyptisk. Her lavede du ’The Last Warrior’ som på flere punkter er kraftigt inspireret af ’The Road Warrior’ men også af nogle af Enzo G. Castellaris post-nuke produktioner. Er det helt skudt ved siden af?

- Ja det var sjovt at lave ’Tony Venganza’, da jeg er ret vild med 70’er film. Så jeg fik fat i en masse 70’er skjorter og skaffede et par biler til filmen. Vi skød den på tre dage og jeg var faktisk hele holdet. Og ja, du har helt ret - jeg er simpelthen helt vild med post-apokalyptiske film. ’The Road Warrior’ er selvfølgelig en kongefilm, men jeg så alle post-apokalyptiske flicks i 80’erne og var specielt vild med de italienske. Så ja, de var helt sikkert min inspiration til ’The Last Warrior’.

Hvordan skete det så at Another World Entertainment endte med at udgive ’Wasteland Tales’ – filmene fra Movie Battle 2010?

- Da vi i vores film-nørdeklub er store tilhængere af Another World Entertainments DVD udgivelser, så besluttede vi at kontakte Jan Schmidt fra AWE og invitere ham med til vores visning. Heldigvis var Jan meget begejstret for vores arrangement. Faktisk så meget at han selv foreslog en DVD udgivelse. Og det var jo fantastisk at få vores kortfilm udgivet. Og nu udkommer DVD’en til årets Movie Battle samme dag som premieren den 18. april.
The Last Warrior.
Shaky, du er jo en af de få herhjemme der holder fanen højt når det kommer til at lave genre film, men det er jo en næsten umulig opgave at få finansieret sådanne film her i landet. Hvorfor tror du et er så svært at komme igennem med genrefilm herhjemme? Og hvorfor har du ikke bare taget den nemme vej og lavet nogle hverdagsdramaer og folkekomedier?

- Det er helt umuligt at få finansieret en 100% genrefilm her i Danmark og jeg tror desværre ikke at det ændrer sig foreløbigt. Det er ikke en tradition her i landet og sådan som det ser ud med elever fra både Den Danske Filmskole, men også Super 16, så er der bestemt ikke mange genrefilm imellem. Tværtimod så syntes jeg at de nye filmfolk som bliver uddannet trækker mere og mere i retning af socialrealisme og drama.
Det er desværre, for mig som bor i Danmark, ikke noget som har kunnet tiltrække mig. Jeg syntes stadig at film skal være lidt mere ”larger-than-life”. Jeg kan ikke komme op at ringe over en historie om en alkoholiseret mor som bor på Nørrebro og har en datter som vil være punker, og som bliver drillet i skolen osv. Men jeg arbejder på et projekt hvor selve miljøet er et realistisk Nørrebro, men hvor historien er lidt mere end bare et hverdagsdrama.
Okay, det lyder spændende. Her til sidst vil jeg høre om du kan løfte sløret for hvilke film du arbejder på for tiden og hvornår vi kan forvente at se mere fra din hånd?

- Jeg arbejder som sagt på det førnævnte danske projekt som jeg desværre ikke kan sige så meget om, andet end at det bliver super fedt dansk action. Og et udenlandsk projekt som er lige noget for mig – en supernatural horror og martial arts film som foregår i 80’erne. Det bliver så fedt.

Ja, det lyder det bestemt til. Okay, det var alt for denne gang – tusind tak for din tid Shaky og held og lykke med dine nuværende og fremtidige projekter. Vi ser frem til dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar