Anmeldelse: Jason X.

Årgang: 2001.
Tagline: "Evil Gets an Upgrade!"
Instruktør: Jim Isaac.
Set på: 40" LCD.
Udgiver: SF film.

Se også: 'Jason Goes to Hell: The Final Friday' (1993), 'Leprechaun 4: in Space' (1997), 'Freddy vs. Jason' (2003).

Efter at den amerikanske regering har fanget Jason Voorhees, er det blevet besluttet, at han skal fryses ned, indtil man engang i fremtiden udtænker en måde at dræbe ham på. Ved en fejl bliver videnskabskvinden og Jason-eksperten Rowan også frosset ned, og først 450 år senere bliver de to fundet ved en tilfældighed under en skole-ekspedition. På dette tidspunkt er Jorden ubeboelig, så Jasons og Rowans frosne kroppe slæbes ombord på et rum-skoleskib med kurs mod "Jorden 2". Men ikke engang et halvt millenium ude i fremtiden kan de tilsyneladende stille noget op mod Jason og hans legendariske machete, for han er knap nok tøet op, før han atter begynder sine koldblodige myrderier.

Jeg elsker den måde, hvorpå man kan smide sine karakterer ud i det ydre rum, hvis man ikke kan finde på flere historier med dem. Leprechaun, Critters og Dracula har alle haft deres science fiction-inkarnationer, og Robert Rodriquez planlægger allerede en 'Machete in Space' som afslutning på hans trilogi, endnu inden to'eren er færdig. Og så er der Jason Voorhees, som grundet det langsommelige produktionshelvede der lå bag 'Freddy vs. Jason' (2003), endte med at blive frosset ud i det uendelige univers. Man havde simpelthen brug for at holde gryden i kog, indtil der blev skrevet et manuskript, som tilfredsstillede begge de herrer, Voorhees' og Kruegers enorme ego. Ved at lade historien udfolde sig i år 2455 kunne man skabe en uforpligtende fremtidshistorie uden at ødelægge resten af franchisens kronologi, og med nedfrysningselementet inde over kom man let udenom det faktum, at Jason så langt ude i fremtiden kunne have dræbt hele Jordens befolkning. I den forbindelse forstår jeg dog ikke, hvorfor man har sat årstallet 2010 på filmens intro, som foregår op til selve nedfrysningen. Det havde man overhovedet ikke behøvet, og ved at lade være havde man haft endnu mere tid at tage af til fremtidige film - uden at bryde kronologien.
Efter 450 års nedfrysning og optøning udenfor køleskabet må der påregnes et par frostskader!
Med et 14 millioner dollars stort budget var 'Jason X' suverænt den dyreste Friday the 13th-film, men der er selvfølgelig også enorm prisforskel mellem futuristisk sci-fi og en samtidig slasher. Problemet er bare, at man har fokuseret på at ville lave en regulær science fiction-blockbuster, og det er trods alt svært at gøre for 14 millioner dollars. 'Jason X' ser billig ud, fordi man konsekvent har haft for store ambitioner. Effektfolkene har så travlt med miniaturemodeller og computeranimationer, at de næsten glemmer det allervigtigste; drabelige realeffekter! Tænk på hvor mange vilde kills man kunne have fået for 14 millioner dollars?! Når det er sagt, er det dog på sin plads at nævne, at de få drab, der rent faktisk sker on-screen i 'Jason X' er mega-badass og måske de bedste i franchisen overhovedet. Det er dog bemærkelsesværdigt og højst usædvanligt, at Jasons cyborg-opgradering ikke får lov til at begå ét eneste mord!
I år 2455 fåes droider også med mundvand!
Der er et par rigtigt gode, kreative idéer i Todd Farmers manuskript - bedst af alt naturligvis den såkaldte Über-Jason og hologrammaskinen, som gør det muligt at bringe Jason tilbage til Camp Crystal Lake for en virtuel stund. Men hvad 'Jason X' måske mangler mest er den humoristiske, selvironiske tone, som franchisens andre film har. Det tidspunkt, hvor filmen er allermest skør, gør den på ubehagelig sarkastisk vis grin med de tidligere films hellige treenighed; "beers, drugs and pre-marital sex". Det er måske lige vovet nok, når filmen selv på ingen måde hører til i toppen! Man fornemmer et par catchy jokes i replikkerne, men skuespiller leverer dem ad H til. De tager i øvrigt alle sammen sig selv meget alvorligt og opfører sig som om, de medvirker i et stykke revolutionerende filmkunst. Mange af dem er hevet ind fra 90'er science-fiction-serier som 'Stargate' og 'Andromeda', som i løbet af mange hundrede timers spilletid opbygger enorme mytologier. Men 'Jason X' er med sine 90 minutters ultravold ikke andet end rendyrket underholdning og som sådan ikke noget at blive høj-højtidelig over. Næstefter skuespillet er filmens frygteligste element musikken. Det lyder som om, man har hyret en suppe-steg-og-is-musiker i de halvanden time, filmen varer, og så har han bare spillet derudaf, så længe han fik løn. Skræmmende er det, at franchisens trofaste, faste komponist Harry Manfredini faktisk er ansvarlig for pjattet!
"Ta' den, sæk!"
Efter at have forladt Crystal Lake til fordel for Manhatten og senere Helvede, var det kun et spørgsmål om tid, før Jason havnede i rummet. 'Jason X' - fantastisk titel i øvrigt - har nogle sjove idéer og er nok den mest uforpligtende af alle de uforpligtende 12 Friday the 13th-film. Det dårlige skuespil kan jeg til en vis grad acceptere, fordi det er Jasons film mere end noget andet - og Kane Hodder gør det i det mindste godt som manden med hockeymasken. Med det subjektive slasherkamera helt ude af billedet, får vi i denne omgang for alvor slået fast, at ingen og intet kan hamle op med Jason. I det uendelige rum og til evig tid vil han fortsætte sin nedslagtning af menneskeheden. Derfor er det også bare en skam, at man ikke har fokuseret mere på slagterierne i stedet for alle de ligegyldige rum-klichéer. Overordnet er 'Jason X' nok en af de dårligste film i franchisen, men den markerer sig ved et par godt udtænkte og brutale detaljer og ved… ja, at foregå i rummet. Score: