Anmeldelse: Assault on Precinct 13 (1976).

Årgang: 1976.
Tagline: "With evil, size doesn't matter."
Instruktør: John Carpenter.
Set på: HD-Projektor.
Se også: 'Rio Bravo' (1959), 'The Exterminator' (1980), 'Assault on Precinct 13' (2005).

Assault on Precinct 13 er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Politiet i L.A. slår hårdt ned på storbyens bander. Banderne svarer igen ved at angribe politistationen Precinct 13, der snart skal lukkes og derfor ikke er fuldt bemandet. Politimænd og indsatte må arbejde sammen for ikke at blive rendt over ende af de talrige og svært bevæbnede bandemedlemmer.
John Carpenter har altid haft et blødt punkt for western-genren, og i 'Assault on Precinct 13' lægger han da heller ikke skjul på, at filmen er en homage til en af hans absolutte favoritter, 'Rio Bravo' fra 1959, med blandt andet John Wayne på rollelisten. Andre tegn på instruktørens kærlighed til det støvede, vilde vest er f.eks karakteren Snake Plisken ('Escape from New York' (som også bød på Lee Van Cleef) og 'Escape from L.A'), der var Carpenter's futuristiske mash-up af Clint Eastwood's forskellige spaghetti-roller som f.eks Blondie i 'The Good, the Bad and the Ugly' og 'Vampires' (1998) der smager lidt af samme setup som i western-klassikeren 'The Magnificent Seven'. For et års tid siden gik der også rygter om, at han endelig var begyndt arbejdet på en ægte western. Projektet gik (og går måske stadig) under navnet 'Gothic Western'. Carpenter er tidligere blevet spurgt hvorfor han aldrig har lavet en rigtig western-film, og hans svar lyder at han ikke kan overskue at rengøre sine støvler for hestepære...Jeg er nok ikke den eneste der drømmer om at Carpenter (hestemøg eller ej) alligevel kaster sig ud i et ægte western-eventyr, inden tiden løber fra ham.
Hævngerrige indianere anno 1976.
I 'Assault on Precinct 13' er alle western-konvationerne helt på plads. Også selvom vi befinder os i et urban miljø, hvor hestene er udskiftet med tunge amerikaner-slæder og de evigt rullende tumbleweeds er udskiftet med gamle dæk og brændende olietønder. Vi har den vilde og onde bande af "indianere" på den ene side, helten - en ærke god og regelret sherif på den anden side, i selskab med et par damer - den ene med ben i næsen og fremragende færdigheder med seksløberen, den anden i en typiske "damsel in distress-rolle". De får selskab af et par lyssky banditter, der på deres vej til San Quentin State Prison's deathrow må gøre stop på den nedlagte politistation. De må alle arbejde sammen for at bekæmpe fjendens utallige og nådesløse angreb, da  fængslet kommer under uventet belejring. En anden lille sjov western-detalje er også, at bandens kamikaze-strategi, når det kommer til angreb, og ikke mindst deres krigs- og æres-ritualer, har mange ligheder med den måde vi har set indianerne portrætteret i utallige western-film. Man kan heller ikke lade være med at sende en kærlig tanke til George A. Romero 'Night of the Living Dead' (1968) når man ser banden cirkulere om vores heltes barrikaderede "last stand", og slet ikke da voldsmændene prøver at bryde ind, de kommer nemlig i bølger, uden hensyn til eget liv eller lemmer. Det eneste der mangler er vel at de snerrer  "braaaaaains", og vi ville have en zombie-film foran os. Carpenter får da også aflivet i alt 59 individer (mange af dem er hans medstuderende) i løbet af filmens 91 minutter.
Antihelten Napoleon Wilson der konstant prøver at tiltuske sig en smøg. Et kip med hatten til Howard Hawk's westerns.
Filmen er uden tvivl en af Carpenter's bedste og det er ret utroligt for 'Assault on Precinct 13' var hans kun anden spillefilm og kom to år efter 'Dark Star' (1974), som han lavede sammen med en hvis Dan O'Bannon. Carpenter var altså kun 28 år da 'Assault on Precinct 13' udkom! Dette er bare med til at gøre 'Assault on Precinct 13' endnu mere imponerende, for filmen er super flot skudt (på kun 20 dage?!) og hvert frame stinker af hårdkogt 70'er action-film. Både de dramatiske scener og action sekvenserne er eksekveret med præcision ned til mindste detalje, i vanlig Carpenter stil. At en hvalp i slutningen af 20'erne kunne begå en så perfekt film er jo nærmest snyd, og det er ikke for sjov at folk som Quentin Tarantino og Martin Scorsese har den på deres liste over de 100 bedste film nogensinde.
Laurie Zimmer er cool i rollen som gun-toting kontormus. Desværre blev rollen en af Zimmer's sidste da hun trak sig fra skuespillertjansen 3 år senere.
Et andet kapitel er filmens musik, og her tænkes især dens main-theme. Som på mange af sine andre film, er det Carpenter selv der har komponeret dette. Temaet til 'Assault on Precinct 13' er knap så kendt som f.eks hans tema til 'The Thing' eller ikoniske 'Halloween', men det er mindst lige så godt. Som altid er det drevet af en let genkendelig dyb synthesizer-lyd og har en foruroligende og uhyggelig tone. Lytter man godt efter kan man også høre at temaet læner sig tæt op af Led Zeppelin's vikingeepos 'Immigrant Song'. Hvis man interesserer sig for den slags, så er opsamlingsalbummet 'The Essential John Carpenter' et rigtig godt sted at begynde.
Og det samme er Darwin Joston i rollen som den rygetrængende Napoleon Wilson. En rolle der måske skulle have givet Joston en fribillet til Hollywood's bonnede gulve - desværre skete det aldrig for Joston.
Hvis det er gået nogle næses forbi, så er 'Assault on Precinct 13' stilsikker og hæsblæsende belejrings-action når det er bedst. Vi har nogle interessante og spændende karakterer at følge, alt i mens krudt og kugler flyver om ørerne, både på dem og på os. Stor tak til Another World Entertainment for at give os et re-release af denne film, og så ovenikøbet på blu-ray! Hvis I spørger mig, så er udgivelse et must have. Surround-lyden er skarp og realistisk, dialogen går rent igennem og billedet er klart og tydeligt - lige på nær et par enkelte scener i filmens start. Menuen er cool og så kommer udgivelse også med noget virkelig lækkert artwork på coveret. Af en eller anden besynderlig grund har John Carpenter aldrig opnået den helt store stjernestatus i den amerikanske filmindustri, og man kan da heller lade være med at gøre sig tanker om at havde der f.eks stået Martin Scorsese i toppen af plakaten på 'Assault on Precinct 13', så havde filmen nydt et meget større eftermæle i filmhistorien. Det er en synd og skam, for filmen er en tungt bevæbnet klassiker der (som så mange andre film af John Carpenter) fortjener en langt højere status i Hollywood's filmkanon end hvad tilfældet er. Lock n' Load!