27. sep. 2013

Anmeldelse: We are what we are (2010).

Årgang: 2010.
Også kendt som: Somos lo que hay.
Tagline: "Young. Wild. Hungry."
Instruktør: Jorge Michel Grau.
Runtime: 85 minutter.
Medie: DVD.
Set på: 40" LCD.
Udgiver: Pan Vision.
Link til filmen på IMDB.
Se trailer her.
Se også: 'Dahmer' (2002), 'The Devil's Rejects' (2005), 'We Are What We Are' (2013).

Anmeldt af Jesper Pedersen.


En afkræftet, forhutlet mand falder livløs om midt i et indkøbscenter. Ingen ved, hvem han er, og det kunne egentlig også være ligegyldigt, var det ikke for den kvindepegefinger med rød-lakerede negle, som retsmedicineren finder i mandens mavesæk under obduktionen. Imens har mandens familie - han efterlader sig enke og tre teenagebørn - mistet deres overhoved. Drengene, de to ældste, må i deres fars fravær tage til markedet og reparere ure. Men det er ikke den eneste forsørgeropgave, der skal tages hånd om, nu hvor faderen er borte...
Den ultimative ansigtsbehandling!
Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg for nylig fandt 'We Are What We Are' blandt Nettos palletilbud. Jeg tjekker da som regel, når jeg ser, der er nye titler i en filmbunke, men jeg tror alligevel aldrig, jeg er blevet så overrasket og glad. Jeg havde jo lige opdaget traileren til det amerikanske remake og tilmed erfaret, at filmen ville blive vist på gyserfilmfestivalen Blodig Weekend 2013. Tilfældighederne synes at være i spil, og i forhold til at ville se den pågældende film gav det selvfølgelig ikke mindre blod på tanden... tøhø.
Her bliver ældste sønnike interviewet til Go'aften Danmark om, hvordan det er at være kannibal!
'We Are What We Are' er en af den sjældne og særlige type film, hvor vi får lov at se handlingen udspille sig fra "den forkerte" side. Familien her har nemlig smag for menneskekød! Den hverdagslige arbejdsfordeling kønnene imellem er klar og klassisk: kvinderne står for tilberedning af måltidet under rituelle omstændigheder, hvis årsag i øvrigt står uforklaret hen, men som jeg opfatter som blot en undskyldning for adfærden, mens mændene skaffer føden. Indtil nu har jægertjansen været pålagt faderen, men pludselig må sønnerne tage over, og det er de ikke just klar til. Den ene er egoistisk, barnlig og udadreagerende, mens den anden er selvhadsk, umoden og indadvendt. Jeg får lyst til at sammenligne filmen med Rob Zombies 'The Devil's Rejects' (2005), som også giver indblik i hvilke makabre traditioner, der kan forekomme i en forskruet familie. Men hvor 'The Devil's Rejects' på alle måder er surrealistisk, holder 'We Are What We Are' sig til en mere realistisk vinkel. Dermed ikke sagt, den ikke skajer ud - man må blot væbne sig med tålmodighed.
Når man nu har bortført en luder, skulle man da være et skarn ikke at gramse lidt, inden man æder hende!
Da jeg havde set traileren til remaket, var jeg forvirret. Anede ikke hvad, det hele handlede om - men det gør jeg naturligvis nu, hvor jeg har set det mexikanske forlæg. Jeg er dog ikke blevet afskrækket fra at se remaket, for det ser ud til, de har fortolket meget frit over den oprindelige historie. Udover de åbenlyse kulturelle forskelle der er mellem Mexico City og en lille amerikansk by, er der i remaket byttet fuldstændigt rundt på kønnene og kappet nogle år af børnenes alder. Det tilsammen burde give en helt ny fortælling af, hvad der ser ud til grundlæggende at være den samme historie.
"Har jeg noget mellem tændene?!"
'We Are What We Are' er en svær film at fortælle om, for den er umiddelbart lige til at gå til. Det er naturligvis noget social kritik i, at folk sådan går og æder hinanden, og filmen kommenterer også på homoseksualitet, prostitution og individets ligegyldighed i en storby som Mexico City, effektivt symboliseret ved faderens dødsscene i starten og det lynhurtige rengøringsarbejde, der følger. Filmens liv på diverse festivaler vidner også om, at den muligvis kan opleves på flere planer, men mest af alt synes jeg, det er dybt interessant at følge den kannibalistiske familie og deres historie, som vel i princippet bare er en klassisk fortælling om et fællesskab, der går i opløsning, da lederen forsvinder - fortalt fra hvad man roligt kan kalde en ny og spændende vinkel.

Score:

4 kommentarer:

  1. cool blog du har dig her! jeg skal i hvert fald nok tjekke den ud, når jeg mangler inspiration til hvilken gyser film jeg skal se ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen! Gå eventuelt på jagt i vores "Alle filmanmeldelser fra A til Z..." for masser af anmeldelser, samt Top 10 listerne under "Alle Top-10 listerne...". Er du på facebook, så kan du også støtte bloggen der. God læsning og velkommen til :)

      Slet
  2. Ja jeg har fundet bloggen på Facebook, så jeg kan følge lidt med :b

    SvarSlet
    Svar
    1. Cool! Vi har også et forum som du skal være velkommen til at joine: https://www.facebook.com/groups/secproudly/

      Slet