13. nov. 2013

Anmeldelse: Fellinis Casanova.

Originaltitel: Il Casanova De Federico Fellini.
Årgang: 1976.
Tagline: "And Now….After four years of preparation and production
."
Instruktør: Federico Fellini.
Udgiver: Another World Entertaintment.
Medie: DVD.
Runtime: 148 minutter 
Set på: 64” Plasma
Link til filmen på IMDB.
Se trailer her.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Anmeldt af Michael Sørensen.


Jeg ved det godt. Det er IKKE 1. April. Er vi så blevet rablende vanvittige her på SEC? Ikke mere end hvad vi altid har været, men dagen er kommet. Den dag hvor vi, uden nogen skrupler overhovedet, vil påstå at selveste Fellini skam også har taget udgangspunkt i det groteske og svælget i let sexploitation. Der er nemlig højt til loftet her hos Sørensen Exploitation Cinema – og vi er da ikke for fine til, at byde Federico Fellini velkommen til rendestenen. Velkommen til vores verden.
Giacomo Casanova er et navn, som de fleste kender, men det er kun de færreste der kender historien om det 18. århundredes kvindebedårer. Denne film tager udgangspunkt i Casanovas selvbiografi. En biografi, der strakte sig over 1200 sider og tolv bøger – og som naturligvis kun er dækket sporadisk i denne udgave. Casanova har gennem tiden skaffet sig fjender og rigtig mange af slagsen. Han bliver anholdt, dømt for hekseri og smidt i en celle. Herfra stikker han af og rejser gennem Europa. Det bliver til en rejse gennem en verden af rigdom, dekadence og seksuelle eskapader. Casanova bliver stiller overfor mangt og meget, men ingen kan hamle op med ham. Historiens største charlatan og forfører er umættelig, utrættelig og ustoppelig.
Hvis man aldrig har set en Fellini film, så skylder man sig selv oplevelsen. Man behøver ikke nødvendigvis at elske de underlige scener – eller blandingen af det groteske og teatralske, for oplevelsen er i virkeligheden den største del af rejsen med Fellini. Jeg har set mange af Fellinis film – og selv om de senere af dem er tematiske med udgangspunkt i mystiske scenarier, der bevæger sig i en slags drømmeverden, så er de aldrig formulariske eller ensformige. Med Casanova giver Fellini slip på tøjlerne. Enkelte scener er groteske, uforklarlige og helt igennem rablende vanvittige og fantastiske. Man lader sig rive med ind i en verden, som synes helt ude af kontrol. Det er til tider en rodet omgang, da Fellini ikke nødvendigvis portrætterer Casanova som noget godt menneske. Man kommer i tvivl om, hvorvidt instruktøren overhovedet har sympati for sin protagonist – hvilket kun giver mere af den ubalance og ustyrlighed, som instruktøren er kendt for.
Donald Sutherland spiller Casanova og det gør han godt, selv om det umuligt kunne have været nemt. Fellini arbejder nemlig uden manuskript, hvilket bevirker at enkelte af dialogerne er geniale mens andre virker febrilske. Filmen er indspillet på engelsk, men vinder faktisk ved brug af det italienske lydspor, der kun tilføjer yderligere til det bizarre og rablende vanvittige teater, som denne film i allerhøjeste grad er.
Så hvad kvalificerer Casanova til en plads i Sørensen Exploitation Cinema's annaler? Er det sexploitation? Er det gys, horror eller sleaze? Svaret skal findes i udførslen af filmen, der er tilpas grotesk, sindssyg og drømmeagtig nok til at trække enhver horrorfan et par centimeter nærmere skærmen. Krydret med sexscener, der til trods for begrænset nøgenhed, alligevel formår at være erotiske, særegne og meget provokerende for sin tid. Fellini har helt sit eget udtryk, når det kommer til sexscener, så jeg ville lyve hvis jeg påstod, at han havde ladet sig inspirere af den seksuelle revolution på det hvide lærred, der for alvor foldede sig ud i årene før Casanovas tilblivelse.
Til gengæld vil jeg påstå, at Fellini i almindelighed og Casanova i særdeleshed har påvirker mange af de filmskabere, der lavede gyserfilm i de sene halvfjerdsere og starten af firserne. Det teatralske, overspillede og groteske drømmescenarie er i hvert fald et tema, som er blevet flittig brugt siden hen – og ingen mestrede det bedre end Federico Fellini, der i virkeligheden er en større stjerne i denne film end selveste Casanova.
Så hvis du midt i gys, gro, splat og exploitation ønsker et afbræk, der alligevel smager lidt af dine favoritgenrer – så kig ind til Fellinis Casanova. Her får man lidt af det hele – og en kæmpe oplevelse med på vejen.

Score:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar