18. feb. 2014

Interview: En form for Visitkort - med Tor Fruergaard.

”Jeg har det sådan, nu hvor det er så mange år siden, at når jeg ser 'It Came From the West' igen, så bliver jeg virkelig i godt humør. Der er en masse ting, man ville have lavet anderledes i dag, men den har sådan en rå charme, som jeg ikke ved, om jeg nogensinde kommer til at opnå igen i nogen film.” - skrevet af Jesper Pedersen.

Tor Fruergaards hånd på settet!
Ordene kommer fra Tor Fruergaard, som kan bryste sig af at stå bag verdens første og hidtil eneste hånddukke-animerede zombiewestern. 'It Came From the West' (2006) blev produceret primært af frivillige kræfter på animationsskolen i Viborg, mens Tor Fruergaard endnu manglede papir på sin kunnen. Siden har han uddannet sig til animationsinstruktør på Filmskolen og har høstet stor international anerkendelse for sin erotiske claymation-afgangsfilm 'Venus' (2010). Men faktisk var det cowboyzombierne, der skød hans professionelle karriere i gang...

”Jeg ville gerne lave en form for visitkort. En film som 100% rendyrkede mig. Jeg havde søgt ind på Filmskolen, men kom ikke ind, og så ville jeg kaste mig ud i et eller andet stort at fordrive de næste to år med. Det var rigtigt meget den drivkraft, der lå bag. På et tidspunkt var Gunnar Wille [leder af Filmskolens animationslinje, red.] ovre at se animationsskolen i Viborg, og man kunne mærke, han var imponeret. Selvfølgelig var jeg nervøs, da jeg var til optagelsesprøve anden gang, men jeg kunne godt mærke, de syntes, at dét skulle jeg bare.”
Blandt de levende døde kan man finde western-typer som kavaleri-manden, horepigen, den hængte og selvfølgelig skurken rullet i tjære og fjer!
Indenfor de senere år har de ellers til b-filmen henviste zombier vundet anseelse i filmverdenen, og cowboysene er i høj kurs i øjeblikket ikke mindst takket være Quentin Tarantinos 'Django Unchained' (2013). Der er i mellemtiden også kommet forskellige bud på, hvordan man kan kombinere de to genrer, som man kan se i denne måneds Søndags-Zombier. Men da Tor Fruergaard instruerede 'It Came From the West' var referencerne få...

”Vi lå lidt før alle andre på en eller anden måde. Jeg kan huske, jeg researchede på, hvad der fandtes, og som sådan fandtes der jo ikke noget, som var rendyrket zombiewestern. Der var nogle enkelte ting, hvor det var spøgelsesagtigt eller vampyragtigt, eller hvor det blandede de to genrer lidt, men ikke rendyrket på den måde, vi gjorde. På et eller andet tidspunkt havde jeg tænkt, at de to genrer ville være fede at blande – altså zombie og western – fordi der er så mange ting, der giver sig selv. Visuelt passer de godt sammen. Støvede, indtørrede lig og altid noget med nogen, der skal slås ihjel. Der er masser af blodige kapitler i den del af den amerikanske historie. Til at starte med tænkte jeg det ikke nødvendigvis som animation, men så snakkede jeg med én - vi sad bare og drak nogle øl - og snakkede om at dukker og zombiefilm kunne være sjovt at blande. Det var jo en måde, man godt kunne realisere det på. For at lave noget zombiewestern med mennesker i Danmark?! Det kan godt være, det ville kunne lade sig gøre, men det ville blive ekstremt amatøragtigt, hvis ikke man havde et gigabudget.”
Selvom det ser simpelt ud på skærmen, kræver det ikke mindre udstyr at lave en film med hånddukker!
Gigabudget eller ej, så kræver det penge at lave film, og det kræver penge for dem, der laver filmen, at leve. Men hvordan finder finder finansiering til en hånddukke-animeret zombiewestern i lille Danmark...?

”Det gør man heller ikke! Det var Søren Fleng fra Open Workshop i Viborg, som syntes, det var fedt med sådan nogle projekter. Man får ikke særligt mange penge, men til gengæld har de lokaler, udstyr og elever, der kan hjælpe til. Det var lidt et Filmværkstedet-projekt, bare i Viborg. Jeg var hverken elev eller lærer på animationsskolen. I virkeligheden havde jeg ikke nogen tilknytning til stedet overhovedet, men de har deres forskellige uddannelser deroppe, som de jo er ved at have en del af, og så har de altså det, de kalder Open Workshop, som er et sted man kan komme, hvis man har en idé og gerne vil lave sin første film eller sådan noget. Vi fik nogle penge fra Filmværkstedet på DFI og også lidt penge fra den Vestdanske Filmpulje. Det var stykket sammen hist og her, men der var jo utroligt lidt løn til folk. Hele præproduktionen var der ikke løn til nogen overhovedet. De otte måneder jeg var deroppe, hvor alle dukkerne blev lavet og kulisserne og... det var i virkeligheden alt. Også storyboard og manuskript. Alt lå ligesom oveni hinanden i en stor blanding. Den måned, hvor vi optog selve filmen, var der ikke rigtigt nogen, der fik løn. Nogle enkelte fik 2000 kroner, men det var for de ikke var nødt til at flytte hjemmefra. Der var virkelig nogen, der gav noget til projekt.”
En tak til Aarhus Tandlægeskole i rulleteksterne afslører, hvorfor dukkernes tænder ser så realistiske ud!
Hånddukkerne er flot og detaljeret udført, og det skorter ikke på blod og afrevne lemmer i 'It Came From the West'. Inspirationen fra blodige nyklassikere som Sam Raimis 'Evil Dead' (1981) og Peter Jacksons 'Braindead' (1992) ses tydeligt. Men det er bestemt også værd at lægge mærke filmens indre kvaliteter, ikke mindst den velfortalte historie...

”Det var supervigtigt, og helt klart noget jeg tænker meget på i dag, men jeg tror, jeg var lidt mindre bevidst om det dengang. Desværre kom Sissel, manuskriptforfatteren, på ret sent i zombiewestern-projektet, men hun var god til at sløjfe de ting, der var sidespring. Blandt andet en kæmpestor prærieulv-varulve-agtig-zombie-ting. Det var en darling, som jeg syntes var rigtigt fed, men da hun sagde, den skulle ud, var det en lettelse, for vi var slet ikke gået i gang med at bygge den, og vi var pressede på tid. En af de allervigtigste ting ved 'It Came From the West' var, at det blev færdigt og blev set af folk.”
Det er ikke hver dag, der bliver produceret varulvefilm i Danmark, så der er noget at se frem til med Tor Fruergaards næste animationsprojekt.
Ser man nedover Tor Fruergaards cv, finder man udover zombiewestern-filmen et cool modelleringprojekt med farverige monstre – nogle fri fantasi, andre inspireret af filmhistorien, og en enkelt taget direkte fra verdenshistorien – han er måske det største monster af dem alle! Man finder også den kommende animationsfilm 'Vokseværk', hvor Tor Fruergaard begiver sig ud i noget så sjældent som en dansk varulve-film. Mon ikke Tor Fruergaard har et godt øje til horror-genren...?

”I det hele taget bare ting, der er vulgære eller overdrevne eller voldsomme. Det er ikke fordi, jeg kun elsker splatterfilm, men jeg vil gerne i biffen for at blive skubbet lidt til eller provokeret en lille smule. Det gør man ret sjældent efterhånden, men der hvor jeg virkelig elsker mediet er, når det kan rive tæppet væk under én! Animation er en dyr måde at lave film på. Der er nogle mennesker, der investerer i det, og de vil gerne have alle deres penge tilbage. Det kan man jo godt forstå, men problemet med at tænke på den måde, hvor man vil have en sikker succes, er, at din succes aldrig nogensinde vil være ligeså god som den første succes, man prøver at efterligne. 'Terkel i knibe' er et godt eksempel på en film, som var en kæmpesucces, og den var lavet på et lavt budget. Men så skal man prøve at efterligne den bagefter; så er det den nye måde at lave animationsfilm på, som gentages, indtil folk slet ikke gider det mere. Nu har vi Olsen Banden og Ole Lund Kirkegaard-filmatiseringerne, som bare er en form for fyld. Der er ikke noget på hjerte, man sender bare animationen til Kina, og så har man et produkt, folk ser, fordi der hænger plakater i byen. Jeg savner, at man prøver kræfter med noget nyt indenfor animationen.”
Kulissen til sidste scene af 'It Came From the West'!
Tor Fruergaard er i hvert fald ikke bange for at kaste sig ud i noget nyt, hverken når det kommer til historien eller mediet den fortælles igennem; fra hånddukke-zombier i det vilde vesten over nøgne lerfigurer i en swingerklub til hans kommende varulve-film, som blander 2D-karakteranimation med stopmotion-origami(!) Men hvad mon ligger forud for valget af en konkret teknik...?

”Der kommer en historie, et univers eller nogle karakterer først. Det er supervigtigt for mig ikke at tænke teknik først. Swinger-filmen, min afgangsfilm, er et godt eksempel. Sissel kom med idéen om at lave en animationsfilm, der foregår i en swingerklub. På det tidspunkt havde jeg lige været nede på min gamle efterskole og undervise dem i at lave modellervoks-film. Hele efterskolen! Det var kaos, men virkelig sjovt. De lavede ti film, og fem af dem var om et eller andet med kønsorganer. Fordi modellervoks er så organisk og kropsligt, er det bare sjovt at lave en pik, der bliver stiv. Man tager noget, der er ekstremt grænseoverskridende, og så putter man et filter ned over det, som gør, det bliver vildt skægt og uskyldigt. Da tænkte jeg, at jeg godt kunne se en animationsfilm i en swingerklub, hvor det var nogle lidt søde modellervoks-figurer. Det handler om at finde på en historie, man gerne vil fortælle, og så vælger man det medie eller den teknik, man gerne vil bruge. Men lige i tilfældet med 'It Came From the West' var det fordi, det var noget, der kunne lade sig gøre. Vi kunne sagtens lave en lidt længere ting, hvis det var noget med hånddukker. Når man animerer, er man ved at dø over tanken om bare at lave et minut. Det skulle ligesom bare kunne lade sig gøre.”
Den officielle plakat fortæller filmens historie i storyboard-form.
*klik på billeder for at se det i højere opløsning.
Undertegnede var selv tilknyttet et tegnekursus i Viborg, da 'It Came From the West' havde premiere i den lokale biograf i efteråret 2006. Nogle af mine medstuderende havde i bogstaveligste forstand givet en hjælpende hånd med filmens dukker, og jeg husker, humøret var højt til den efterfølgende zombie-fest. En af de mange kreative sjæle havde sågar bygget en påhængsmave fyldt med falske indvolde, som han åbnede udover dansegulvet midt under et Michael Jackson-nummer. Allerede dagen derpå blev der talt om en spillefilmsversion, men den er desværre aldrig blevet til noget, på trods af at 'It Came From the West' gjorde sig bemærket på internationale festivaler, og efterhånden er blevet et mindre kultfænomen...

”Det er en drøm, jeg stadig har. Vi arbejdede på den en sommer, hvor vi skulle have lavet den sammen med nogle spaniere, men det gik i sig selv. Men der ligger en masse forarbejde, som er rigtigt fedt, og jeg kan mærke, at den film vil jeg altid være klar til at lave. Det var stadig tanken det skulle være hånddukker, men det kunne også sagtens blive en fed stopmotion-film. Jeg tror ikke så meget på 3D. Jeg kan ikke lide det look overhovedet. Og så er det det, alle andre laver. Jeg vil gerne lave noget der ikke ligner noget, alle andre laver.”

'It Came From the West' er udkommet på dvd, men den er så svært opdrivelig, at vi vover os til at linke YouTube-versionen.
'Venus' kan ses på Ekko Shortlist, hvor den i skrivende stund ligger på en flot førsteplads blandt alle listens 136 danske kortfilm. 'Vokseværk' bliver færdig i løbet af 2014, og den spændende produktionen kan følges på growingpains.dk. Du kan også besøge Tor's hjemmeside på torfruergaard.com.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar