1. apr. 2014

Opvarmning til Movie Battle 2014 #1: Interview med Sohail A. Hassan.

Igen i år kan du nyde dugfriske værker fra den danske filmundergrund på det store lærred, når CPH PIX i samarbejde med Another World Entertainment åbner dørene for Movie Battle 2014! Temaet er den paradoksalt nok evigtaktuelle genre Time Travel – men som bekendt er netop tidsrejsegenren én, man kan gøre meget med, og de seks kortfilm, som deltager i konkurrencen spænder fra gys over komedie og endda til musical. Her på Sørensens Exploitation Cinema er vi stolte over, helt eksklusivt, at kunne præsentere en række interviews med folkene bag de seks film. Interviewene udgives løbende frem til afholdelsen af Movie Battle 2014: Time Travel den 7. april. Billetter kan i øvrigt købes liiiiiiige her! Dette første interview er med Sohail A. Hassen, instruktør, producer og manuskriptforfatter på 'Inmate 48'. Skrevet af Jesper Pedersen. 


Hvad handler din film om?
Efter endnu et brutalt fængselsslagsmål har fængselsinspektøren fået nok af indsatte nummer 48's opførsel, men den indsatte forklarer iskoldt, at han blot ville have inspektørens opmærksomhed. Han har fundet en vej ud, og nu vil han forvandle inspektørens liv til helvede på jord. Den garvede inspektør ignorerer truslerne til at starte med, men da den indsatte begynder at gøre uforklarlige ting, finder han det stærkt bekymrende. Han ved, at den indsatte spiller ham et puds og er fast besluttet på at afsløre og stoppe ham. Men da inspektøren strammer sit greb, gør den indsatte det samme. Nogle mennesker lærer kun på den hårde måde.

Udover timetravel, hvilken genre beskriver bedst din film?
Sci-fi/thriller.

Hvordan opstod idéen til filmen?
Sad til et middagsselskab med dejligt kreative mennesker og filmfreaks, da en god ven fortalte mig idéen. Jeg greb hurtigt bolden og formede en skitse til en historie. Han gav grønt lys til, at jeg løb med den, og jeg brugte så en del tid på at forme den til en idé, der kunne laves som lo-to-no-budgetfilm, men med en stærk historie, som stadig holdt time travel-temaet i centrum.

Sohail A. Hassen, instruktør, producer og
manuskriptforfatter på 'Inmate 48'.
Hvilken tidsrejsefilm er din favorit og hvorfor?
Helt sikkert 'Back To The Future'-etteren. Hele setuppet er genialt, og så er historien perfekt skruet sammen. Filmen har både form og indhold. Den er super underholdende og har en coolness-factor på 10.000. Steven Spielberg og Robert Zemeckis har jo gang på gang vist, at det ikke bare var et held, at filmen fik succes. De herrer er store forbilleder for mig. Andre absolutte tidsrejse film er 'Looper' og selvfølgelig 'Terminator' 1 og 2, ikke 3 :). Den bedste time travel-historie i bogform er 'The Anubis Gates af Tim Powers'. Underligt den ikke er filmatiseret endnu.

Hvis du kunne rejse tilbage i tiden, hvor ville du så rejse hen, og hvad ville du gøre?
Jeg tør slet ikke rejse i tid. Det ender altid skidt. Med mindre jeg kunne nøjes med at observere.

Hvorfor vinder din film Movie Battle 2014?
Forhåbentlig fordi folk tænder på historien. Historien er i centrum for mig. Især fordi midlerne til at lave lækre effekter osv. har været meget begrænsede. Det har endnu engang været det muliges kunst. Ikke desto mindre har jeg haft nogle virkelig talentfulde og dedikerede kræfter til at hjælpe mig, og det er ikke så lidt, vi har fået tryllet frem. Jeg er bare glad for, at vi får lov at se den på det store lærred med god lyd og et interesseret publikum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar