Anmeldelse: Cheap Thrills.

Tagline: What doesn't kill you makes you richer.
Instruktør: E. L. Katz.
Runtime: 88 minutter.
Se også: "Hostel" (2005), "Would You Rather" (2012), "13 Sins" (2014) .

"Cheap Thrills" er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Pat Healy indtager rollen som den nybagte far Craig, der hænger efter med huslejen og netop har mistet sit job. I stedet for at gå hjem til konen, slår han derfor vejen forbi den lokale pub, hvor han drukner sine sorger sammen med vennen og smågangsteren Vince. Efter et par timer dukker levemanden Colin op og byder alle på drinks for at fejre hans kone Violets fødselsdag. Snart er Craig så beruset, at det sidste han husker, er en knytnæve i ansigtet bag en stripklub. Da han slår øjnene op er efterfesten i fuld gang hjemme hos Colin og Violet i deres luksuriøse hjem. Craig og Vince begiver sig på opdagelse i huset og støder på et åbentstående pengeskab fuld af kontanter. De beslutter sig for at stjæle indholdet, men Colin og Violet er ikke helt så ukomplicerede, som de giver sig ud for at være - hvilket de efterfølgende timer kommer til at bevise. Pludseligt har kampen om det daglige brød udviklet sig til noget ganske andet. Og hvor langt er de egentligt villige til at gå?
#drunkenselfie.
Er du fristet? Sådan lyder taglinen på det danske realityprogram, der netop hedder ‘Fristet’. ‘Cheap Thrills’ handler lige præcis om det. Hvor langt kan moral og sund fornuft skubbes for penge? Hvor realityprogrammet byder på udfordringer som “stik din finger i en musefælde”, er udfordringerne, der deles ud i ‘Cheap Thrills’, en smule mere forrykte. Udfordringen om at drikke et shot bliver hurtigt til “tis på din vens fødder”, men det stopper ikke ved ydmygelse. Sagen er, at de to herrer i ‘Cheap Thrills’ har alt at vinde og intet at tabe. Det vil sige den ene af dem, Craig, har et barn og en kone, men i takt med, at udfordringerne bliver mere og mere ekstreme, overbeviser han sig selv om, at det er for konen og barnet, at han gør disse ting: Først for at undgå at blive smidt ud af deres hus, siden for deres fremtid. Mere vil have mere, og desperationen er til at tage og føle på hos Craig. En af filmens mest slående øjeblikke er et splitsekund, hvor Colin og Violet, parret, der frister med de mange penge, holder i hånd. Konteksten er så slående, at de to i et øjeblik bliver det publikum, der slubrer ‘Fristet’ og lignende programmer, i sig under parolen “det får mig til at have det bedre med mig selv”.
Do it!
Pat Healy og Ethan Embry spiller to umiddelbart meget forskellige figurer. Craig er en forsigtig mand. Han har en uddannelse, kone og barn. Vince sprang fra skolen og arbejder som inkassator. Umiddelbart er det Craig, der er filmens hovedperson, og således er det også ham, filmen lægger op til, at vi skal opleve begivenhederne igennem. Men som en anden ‘Breaking Bad’ (2008) sniger filmen sig til at udfordre vores sympati for manden, længe inden han for alvor bliver presset. Det er den samme balance mellem desperation og morale, der leges med, som det var tilfældet i førnævnte tv-serie, og det fungerer absolut glimrende i ‘Cheap Thrills’. De to venners forhold er i virkeligheden mere centralt, end Craig er det alene. Selvom han er hovedperson, er det spændingen de to imellem, der langsomt stiger, som holder filmen i live. Dét og frygten for, hvad Colin finder på som det næste. Både filmens præmis og udførslen af spillet og intensiteten mellem de to figurer her er ladet med politisk satiriske gnister. Ligesom danske ‘Hvordan vi slipper af med de andre’ (2007), rummer filmen stærke holdninger og overvejelser om at spille samfundets svageste ud mod hinanden.
Frygten for hvad den næste opgave er...
Det skræmmende ved filmens skurke er, at de ikke er ude i torture porn scenarier. Umiddelbart kringles de fleste scenarier, så de umiddelbart virker mindre ubehagelige end, hvad vi først forestiller os: På et tidspunkt præsenteres vores figurer for en hundelort, og det er nemt at tro, at de nu vil blive udfordret til at spise den, men i stedet beder Colin de to om at skide i naboens hus. Filmen gør dette igen og igen. Man kan næsten fristes til nogle gange at tænke “nåå, det er da ikke såå slemt”, fordi det er mildere end først antaget, indtil det bliver virkeligt. Det er en fremragende suspense, der ligger gemt i dette greb, fordi det driver seerens bekymringer i vejret, så ned igen, og så går filmen efter solar plexus med den ene ubehagelighed efter den anden. Filmen er skabt med en fornemmelse for realisme, der gør, at den kommer utrolig tæt på. Den er i virkeligheden ganske perfekt i sin afstemning af de forskellige udfordringers “sværhedsgrad”. David Koechner, som mange vil kende fra ‘Anchorman: The Legend of Ron Burgundy’ (2004), og Sara Paxton er brilliante udi det usagte og får antydet utrolig meget utrolig subtilt, hvilket fører til en utrolig intensitet.
Craig skulle bare være gået hjem... for længe siden.
Det kan være, jeg kom lidt langt omkring i disse tanker om ‘Cheap Thrills’, men der var, tro det eller lad være, et formål. Jeg oplevede ‘Cheap Thrills’ som en særdeles fremragende filmoplevelse, der skabte alle disse overvejelser. I en scene står Craig efter en særlig svær udfordring og jubler: “Jeg vandt! Jeg vandt!”. Manden er smurt ind i blod, bræk og pis. Alligevel står han med sin sølle gevinst og jubler. Spørgsmålet filmen igen og igen stiller er: Hvad har han mistet i processen? Et spørgsmål der både kan være væsentligt, hvis man ser filmen som en allegori på samfundets udsatte grupper, realitystjerner eller noget helt tredje. Filmens slutning understreger dette på en helt usigeligt vellykket måde og efterlader sin seer tilbage med ondt i hjertet, lillefingeren og med en almenmenneskelig skam over disse fiktive begivenheder, der synes så virkelige.